X


[ Pobierz całość w formacie PDF ]

nego poradnictwa karierowego, umiejętnie realizowana, może okazać się niezwy-
kle skuteczna w łagodzeniu szkodliwych i przypadkowych czynników wpływają-
cych na wybór i rozwój kariery, a także pomóc jednostkom w lepszym przystoso-
waniu się i lepszym radzeniu sobie z przeciwnościami życiowymi.
Tabela 2. Przykłady czynników dotyczących jednostki oraz środowiska, mających wpływ na wybory karierowe
Czynniki kulturowe
Mo�liwoSci
Cechy indywidualne Struktura wartoSci
Wartości ogólne
Zdolności intelektualne Wieś  miasto Oczekiwania klasy
Wartości związane
społecznej
Zróżnicowane zdol- Dostępność możliwo-
z pracą
ności ści zawodowych Aspiracje i doświad-
Cele życiowe
czenia rodziny
Umiejętności Dostępność możliwo-
Cele związane z ka-
ści edukacyjnych Wpływ rówieśników
Osiągnięcia
rierą
Zakres możliwości Postawy społeczności
Doświadczenia życio-
Postrzegany prestiż
zawodowych  ukierunkowanie na
we
zawodów i kierunków
pracę lub naukę
Zakres możliwości
Motywacja osiągnięć
studiów
edukacyjnych Wpływ nauczyciela
Odpowiedzialność
Stereotypowe posta-
Wymagania zawodo- Wpływ doradcy
Wytrwałość
wy wobec zawodów
we
Wpływ ogólnego
Punktualność
i kierunków studiów
Wymagania szkół modelu roli
Serdeczność
Psychologiczne cen-
Dostępność progra- Wizja możliwości
Skłonność do podej- tralne znaczenie za-
mów wyrównaw- edukacyjnych lub
mowania ryzyka wodu lub kierunku
czych zawodowych w danej
studiów w systemie
Otwartość
kulturze
Możliwość korzysta-
wartości
Sztywność
nia z interwencji Atmosfera i system
Ukierunkowanie na
Silne  ego
nagród w szkole śred-
Status ekonomiczny
ludzi  informacje 
Poczucie własnej
niej
przedmioty
godności
Atmosfera i system
Postawa wobec pracy
Zdolność podejmowa-
nagród w szkole wyż-
Etyka pracy
nia decyzji
szej
Czas wolny
Dojrzałość zawodowa
Wpływ podstawo-
Potrzeby zmian
wych grup odniesie-
Płeć
Potrzeby uporządko- nia
Rasa
wania
Wiek
Potrzeby edukacyjne
Kondycja fizyczna
Potrzeby wsparcia
Stan zdrowia
Potrzeba władzy
Bezpieczeństwo
Altruizm
115
Wewn�trzny uk�ad odniesienia doradcy i osoby wspieranej
Jeśli rozumiemy poradnictwo karierowe w szerokim znaczeniu tego pojęcia,
a rozwój i wybór kariery są czymś więcej niż wynikiem działania przypadkowych
czynników zewnętrznych, poradnictwo karierowe powinno w dużym stopniu kon-
centrować się na wewnętrznym układzie odniesienia osoby wspieranej. Na począt-
ku celem poradnictwa było udzielanie pomocy klientom w śmiałym ukształtowa-
niu czynników będących połączeniem cech osobistych, wartości, możliwości i czyn-
ników kulturowych (patrz tabela 2). Ponad czterdzieści lat temu Super (1951) za-
proponował definicję orientacji karierowej, która podkreślała nie tylko sam fakt
dostarczania w konkretnym czasie informacji związanych z wyborem zawodu lub
prostego dopasowania osoby do pracy, ale raczej jako  proces pomocy jednostce
w ukształtowaniu i zaakceptowaniu zintegrowanego obrazu własnej osoby oraz
swojej roli w świecie pracy, sprawdzeniu tej koncepcji w realiach tego świata oraz
urzeczywistnieniu jej, z korzyścią dla jednostki i całego społeczeństwa (str. 89).
Definicja ta łączy różne cechy klienta, często w sposób arbitralny rozdzielane na te
dotyczące sfery osobistej i zawodowej w jedną, integralną całość, splecioną siecią
zależności. Ponadto, proces ten, ukierunkowany na indywidualną koncepcję wła-
snej osoby (self-concept), głównie skupia się na samopoznaniu (self- understan-
ding) i akceptacji samego siebie (self-acceptance). One z kolei są uzależnione od
oddziaływania czynników zewnętrznych, określających dostępne dla danej osoby
opcje środowiskowe.
Koncepcja ta podkreśla również znaczenie oparcia poradnictwa na bazie, którą
tworzy zestaw indywidualnych postaw i wartości rozumianych i akceptowanych
przez daną osobę oraz wykorzystywanych w celu osiągnięcia maksymalnej wol-
ności wyboru, zaspokajającego jej wewnętrzne potrzeby, pragnienia i dążenia.
Ponadto tak zdefiniowany związek doradczy oznacza, że radzący się i doradca
dochodzą do porozumienia co do tego, które z cech klienta są cechami indywidu-
alnymi i niezmiennymi, a które mogą ulec modyfikacji. Radzący się może następ-
nie przejść od etapu poznania samego siebie do etapu zaangażowania się w działa-
nia (zachowania) związane z jego karierą.
Ocena informacji. Aby skutecznie realizować ostatni wymiar procesu porad-
nictwa, doradca musi posiadać umiejętność oceniania i interpretowania informacji
o osobie przychodzacej po poradę. Najistotniejsze są zasadniczo trzy grupy takich
informacji (Goldman, 1971). Kolejność zajmowania się nimi w dużym stopniu
zależy od indywidualnej orientacji w poradnictwie.
Pierwsza grupa informacji poddawanych ocenie dotyczy osobistych cech (per-
sonal attribute data), będących zmiennymi przewidywania (predictor variables).
Doradca może zdecydować, czy powinien rozpocząć proces poradnictwa od przed-
stawienia klientowi uzyskanych na podstawie testów informacji o jego zdolno-
ściach, osiągnięciach, zainteresowaniach i osobowości, o jego hobby, wynikach
w szkole, doświadczeniach w pracy, rodzinie, postawach. Często zdarza się, że
doradcy, którzy zaczynają od tego rodzaju bazy, traktują uzyskane informacje jako
116
stałe i mające niezmienny wpływ na określone przyszłe rezultaty, które powinien
wziąć pod uwagę jego klient. Z powodu przytłaczającej ilości informacji, które
można zdobyć o danej osobie, wiele z nich może okazać się nieistotne dla jej pro-
blemu. Może też zaistnieć sytuacja, w której radzący się zaakceptuje przedstawio- [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • anielska.pev.pl
  • Drogi użytkowniku!

    W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

    Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

     Tak, zgadzam się na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu dopasowania treści do moich potrzeb. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

     Tak, zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu personalizowania wyświetlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treści marketingowych. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

    Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.