[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Ï% Wyraz troskÄ™.
Ï% Odkryj lub podaruj ludziom marzenie coÅ›, do czego mogliby dążyć.
Pomóż swojemu klientowi stworzyć realną wizję przyszłości, w której
realizowaniu Twój klient naprawdę będzie chciał wziąć udział.
Ï% Okaż zrozumienie i empatiÄ™.
Ï% Wyraz aprobatÄ™.
Ï% Okaż szacunek i uprzejmość.
Ï% Udziel rady.
Ï% PrzeproÅ›.
Ï% Zaproponuj pomoc.
Ï% Powiedz prawdÄ™.
Ï% Zwróć uwagÄ™ na to, co dobre.
Ï% PosÅ‚uż siÄ™ peÅ‚nymi sympatii sÅ‚owami.
Ï% Dostarcz wartoÅ›ciowych informacji.
Ï% Okaż miÅ‚ość.
Decydujące jest nie to, co sprzedawca mówi,
ale to, co klient myśli.
Potęga słowa wiąże się z potęgą uczuć. Bez przeżycia słowa są puste, ja-
Å‚owe, nijakie. Nie przemawiajÄ… do wyobrazni. Rejestrujemy je, lecz zni-
kajÄ… w leksykalnym chaosie, mijajÄ… bez echa. I jakoÅ› nam nie szkoda.
Wielkie myśli pochodzą z serca. Myśli wypowiadane bez przekonania, na
zimno, nie darmo nazywamy czczym gadaniem, banałem, frazesem. Tylko
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Jan Batorski
SKUTECZNE PREZENTACJE BIZNESOWE darmowy fragment kliknij po więcej
Ï% str. 54
Jan Batorski
to, co jest w stanie nas poruszyć, wyryje się w pamięci. Pieczołowicie
chronimy te wszystkie słowa, które przemawiają do serca.
Aforyzmy są apoteozą słowa. Cechują się merytoryczną nośnością i ładun-
kiem emocjonalnym. Słowa to takie czarowne kapsułki, kwintesencja
naszego poznania i przeżyć. Wszystko możemy za pomocą słów wyrazić:
obiektywną ocenę, krytyczne porównanie, żarliwy sprzeciw, zachwyt lub
skargę. Słowa są nośnikami myśli i uczuć. Na tym polega ich moc.
Odciskają piętno na sferze umysłowej, ale i emocjonalnej. Słowa są
ważne, potrzebne, znaczące. Nie bójmy się dobrych, mocnych słów.
Nie wystarczy mówić do rzeczy, trzeba mówić do ludzi.
S.J. Lec
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Jan Batorski
SKUTECZNE PREZENTACJE BIZNESOWE darmowy fragment kliknij po więcej
Ï% str. 55
Jan Batorski
Rozdział 7: Kształtowanie postaw,
Rozdział 7: Kształtowanie postaw,
przekonań i poglądów
przekonań i poglądów
poprzez prezentacje
poprzez prezentacje
Postawy
Termin postawa wiąże się ściśle z psychologią osobowości i psychologią
społeczną. Bywa też bardzo różnie definiowany. Na podstawie analizy
różnych określeń przyjąć można, że postawa wyraża się w gotowości do
reagowania (spostrzegania, odczuwania, myślenia, zachowania) w pewien
sposób w odniesieniu do przedmiotów i sytuacji, w sposób wytworzony
przez doświadczenie człowieka. Zatem cechą istotną postawy jest
gotowość do działania jako wynik doświadczenia jednostki, kierunkująca
sposób reagowania w określonych sytuacjach. Można ponadto powiedzieć,
że postawa zawsze odnosi się do jakiegoś przedmiotu, występują w niej
elementy poznawcze, emocjonalne i motywacyjne.
Jeżeli postawa wobec określonego przedmiotu czy faktu społecznego po-
wstaje pod wpływem zdobytych informacji, wiedzy i doświadczenia, na
skutek poznawania i tworzenia się przekonań, wówczas mówimy o po-
stawie racjonalnej. Jeżeli natomiast tworzy się pod wpływem bodzców
emocjonalnych i stosunek ten motywuje do określonego działania,
wówczas mówimy o postawie emocjonalnej. Może ona być pozytywna,
negatywna lub neutralna. W praktyce oba te elementy, racjonalny i
emocjonalny, występują łącznie, dając w efekcie postawę osobistą, któ-
ra nie zawsze bywa postawą społeczną w sensie pozytywnym. Może nie-
kiedy przybierać postać postawy aspołecznej lub antyspołecznej.
W związku z tym prezentera/trenera powinny interesować nie tylko czyn-
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Jan Batorski
SKUTECZNE PREZENTACJE BIZNESOWE darmowy fragment kliknij po więcej
Ï% str. 56
Jan Batorski
niki kształtujące postawy, ale również sposoby zmieniania czy przekształ-
cania postaw.
Jedna z teorii, teoria emocjonalna, głosi, że argumentacja emocjonal-
na jest bardziej skuteczna niż racjonalna. Według tej teorii stosunek do
przedmiotu może być modyfikowany przez odpowiednie oddziaływanie
bodzcami emocjonalnymi (np. sztukÄ…).
Teoria poznania stoi z kolei na stanowisku, iż zmianę postawy uzyskuje
[ Pobierz całość w formacie PDF ]