[ Pobierz całość w formacie PDF ]

formacyjnych, wspomagając zwłaszcza rodzinę270. Ze względu na to, że taka
katecheza wymaga szczególnych kompetencji, trzeba zadbać o odpowiednie
przygotowanie katechetów271. Należy przeto uwrażliwić ośrodki kształcenia
katechetów, aby wprowadziły do programów studiów także wykłady i ćwiczenia
z zakresu katechezy specjalnej.
Z podobną troską wspólnota parafialna powinna podjąć, na miarę swych
możliwości i w razie zaistniałej potrzeby, katechezę dla osób zepchniętych na
margines życia, jak: emigranci, uciekinierzy, osoby bezdomne i bez stałego
miejsca zamieszkania, chronicznie chorzy, osoby uzależnione, więźniowie itp., a
także po bratersku wspierać katechetów, którzy takiej służbie poświęcają się272.
110. Ważnym miejscem katechezy dzieci i młodzieży są zespoły
liturgiczne chłopców i dziewcząt. Programy pracy z ministrantami i bielankami
powinny
uwzględniać
nie
tylko
przygotowanie
do
pełnienia
funkcji
liturgicznych, ale również przygotowywać intelektualnie i duchowo do
przeżywania i rozumienia obrzędów, w których zespoły liturgiczne pełnią
służbę273.
Program formacji lektorów powinien uwzględniać zagadnienia biblijne,
liturgiczne, a także związane z prawidłowym wykonywaniem czytań i śpiewów
w liturgii. Szczególną troską należy otoczyć formację duchową lektorów. Kurs
lektorski winien trwać przynajmniej jeden rok i kończyć się promocją udzieloną
przez
biskupa
lub
upoważnionego
kapłana,
zgodnie
ze
zwyczajami
diecezjalnymi. Zajęcia kursu lektorskiego winny odbywać się w ośrodkach na
269
270
271
272
273
Zob. DOK 189.
Zob. tamże.
Zob. tamże.
Zob. DOK 190.
Zob. PSPL 85.
86
tyle bliskich, by kandydaci bez trudności mogli uczestniczyć w wykładach i
spotkaniach formacyjnych. Zajęcia odbywane w trakcie roku szkolnego winny
być jeszcze ponadto uzupełnione możliwością wyjazdu na wakacyjny obóz
lektorski.
111. Ważny nurt katechezy parafialnej dzieci i młodzieży stanowią ruchy
i stowarzyszenia katolickie, o których istnienie w parafii powinno się
szczególnie zabiegać, otaczając je życzliwą opieką duszpasterską.
112. Opieką duszpasterską należy otoczyć także harcerzy. Wyznaczeni
przez biskupa diecezjalnego duszpasterze harcerzy winni troszczyć się o to, aby
na
zjazdach
i
spotkaniach
harcerskich,
rajdach,
biwakach,
obozach,
zimowiskach nigdy nie brakowało elementów religijnych. Przypominać też
nieustannie trzeba o takich ideałach autentycznego harcerstwa, jak Bóg, honor,
Ojczyzna, nauka, oraz praca nad kształtowaniem własnego charakteru.
Należy
wykorzystywać
zapisane
w
wewnętrznych
regulaminach
poszczególnych organizacji harcerskich możliwości mianowania kapelanów
chorągwi i szczepów.
113. Wielkie znaczenie katechetyczne maja piesze pielgrzymki na Jasną
Górę i do innych sanktuariów. Duszpasterze winni popierać i umożliwiać
młodzieży udział w takich pielgrzymkach, oraz dobrze je od strony
katechetycznej i liturgicznej zaprogramować.
Doniosłe znaczenie dla całej posługi katechetycznej dzieci i młodzieży
mają wyjazdy wakacyjne. Parafia powinna nie tylko pomagać w ich organizacji,
ale wspomagać je czynnie, także materialnie. Dlatego też, gdy zajdzie taka
potrzeba, należy dotować wyjazdy dzieci z rodzin ubogich oraz umożliwiać
kapłanom udział w obozach i koloniach. Należy przyjąć zasadę, że wyjazd na
kolonię lub obóz jest pracą duszpasterską pierwszorzędnej wagi i dlatego, w
miarę możności, nie powinno się tego czasu wliczać do urlopu kapłańskiego.
Zasadę tę powinno się także stosować do kapelanów obozów harcerskich i
przewodników grup pieszych pielgrzymek.
87
Posługa katechetyczna wobec środowiska akademickiego
114. Kościół jest również posłany do głoszenia słowa Bożego w
środowisku akademickim: studentom i pracownikom nauki. Posługa ta jest
bardzo ważna ze względu na opiniotwórczą rolę inteligencji. Stąd należy
dołożyć wszelkich możliwych starań, by posługa głoszenia słowa Bożego w
ramach duszpasterstwa akademickiego docierała do jak najszerszego grona
studiującej młodzieży274.
Duszpasterstwo akademickie łączy w sobie elementy katechezy dorosłych
i młodzieży. Winno być otwarte na poszukiwanie i tworzenie autentycznej
wspólnoty, na wtajemniczenie chrześcijańskie, jak i na formację intelektualną.
Istotne jest budowanie wspólnoty pracowników nauki i studentów, wzorowanej
na pierwotnej universitas, poszukującej prawdy, dobra i piękna275. Niemniej
ważna jest też ewangelizacja tego środowiska. Przede wszystkim jednak należy
dołożyć starań, aby zapewnić przekaz rzetelnej wiedzy religijnej.
Duszpasterstwo
akademickie
rządzi
się
własnym
Regulaminem,
zatwierdzonym przez Komisję Wychowania Katolickiego.
Wymiar liturgiczny duszpasterstwa katechetycznego w parafii
115. Duszpasterstwo katechetyczne w parafii w sposób naturalny
akcentuje wymiar liturgiczny katechezy, choć cała posługa głoszenia słowa
Bożego ma za zadanie przygotować chrześcijan do owocnego udziału w liturgii.
Charakter katechetyczny posiada także sama liturgia276. Powinni o tym związku
274
275
276
Zob. PSPE 68
Zob. PSPE 16.
Zob. KL 10.
88
między liturgią i katechezą pamiętać zarówno przygotowujący liturgię, jak i ci,
którzy ją sprawują277.
116. Szczególne i uprzywilejowane miejsce w
liturgicznej posłudze
słowa Bożego zajmuje homilia278. Podtrzymuje ona drogę wiary, którą rozwija i
pogłębia katecheza. Zachęca również chrześcijan, by codziennie podejmowali
swoją duchową pielgrzymkę w prawdzie, dziękczynieniu i uwielbieniu279.
Homilie powinny być wygłaszane podczas wszystkich Mszy św. z
udziałem wiernych w niedziele i święta nakazane280, w czasie sprawowania
sakramentów świętych i odprawiania pogrzebu oraz przy innych okazjach, gdy
zgromadzi się większa liczba wiernych281. Krótkie wprowadzenia w liturgię lub [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • anielska.pev.pl