[ Pobierz całość w formacie PDF ]

stępnych zasobów wewnętrznych i ze-
REGIONAL IMBALANCES
129
wnętrznych dzięki wysokiej innowa-
cyjności, bliskiej współpracy sieci in-
stytucji regionalnych, szerokiemu ich
udziałowi w tworzeniu i realizacji stra-
tegii rozwojowych, rozwiniętej sieci
kontaktów zewnętrznych (świato-
wych), łatwemu dostępowi do infor-
macji i najnowocześniejszych technik
ich przetwarzania, wykorzystaniu naj-
lepszych doświadczeń światowych.
Koncepcja ta eksponuje znaczenie in-
formacji w tworzeniu przewagi kon-
kurencyjnej regionów w globalizują-
cym się świecie.
zob. sieci współpracy, porównywanie
z najlepszymi
less advantageous region region mniej uprzywilejowany
less developed region region słabiej rozwinięty
least favoured region region majÄ…cy najmniej k
orzystne
warunki rozwoju
objective 1 region region celu 1
objective 2 region region celu 2
region lagging behind / region opózniony / zapózniony
region whose development w rozwoju (słabo rozwinięty)
is lagging behind /
underdeveloped region
remote region region peryferyjny
np. z dala od głównych szlaków ko-
munikacyjnych
regional dumping dumping regionalny
obniżanie cen na produkty regionu poni-
żej kosztów ich uzyskania przy pomocy ’!
dotacji, ’! subwencji, ulg i zwolnieÅ„ po-
datkowych, a także odstępstw od egzekucji
należności. Granice między dopuszczal-
nymi a niedozwolonymi formami zwięk-
szania konkurencyjności cenowej określa-
jÄ… w skali globalnej konwencje Zwiatowej
Organizacji Handlu (World Trade Orga-
nisation, WTO), których sygnatariuszem
jest m. in. Polska.
regional imbalances dysproporcje regionalne
REGIONAL POLICY
130
regional policy polityka regionalna
świadoma i celowa działalność organów
władzy publicznej zmierzająca do rozwoju
regionalnego, tj. majÄ…ca na celu optymal-
ne wykorzystanie zasobów regionów dla
trwałego wzrostu gospodarczego i podno-
szenia ich konkurencyjności. W literaturze
przedmiotu wyróżnia się politykę interre-
gionalnÄ…, prowadzonÄ… przez centralne
organy władzy publicznej wobec regio-
nów, orientowaną najczęściej na regulo-
wanie międzyregionalnych dysproporcji
rozwoju, oraz politykÄ™ intraregionalnÄ…,
prowadzonÄ… przez organy regionalnej
władzy publicznej dla realizacji własnych
celów, na bazie własnych środków i na
własną odpowiedzialność.
Dla uniknięcia nieporozumień terminolo-
gicznych często używa się określenia poli-
tyka rozwoju regionalnego, które obejmu-
je politykÄ™ inter- i intraregionalnÄ…, a tak-
że działania mające na celu wzmacnianie
pozycji szczebla regionalnego w teryto-
rialnej organizacji kraju.
Regional Profiles Profile Regionalne
oficjalna seria wydawnicza ’! Dyrekcji
Generalnej ds. Polityki Regionalnej Komi-
sji Europejskiej, zawierajÄ…ca analizy ma-
kroekonomiczne regionów wchodzących
w skład państw członkowskich Unii. Wy-
dawnictwo to charakteryzuje siÄ™ zunifiko-
waną formą, tzn. dla wszystkich regionów
we wszystkich krajach stosowane sÄ… kryte-
ria i wskazniki statystyczne opracowane
według tej samej metodologii. Takie ujęcie
pozwala na porównywanie ze sobą wybra-
nych regionów i przedstawienie w obiek-
tywny sposób sytuacji danego regionu na
tle kraju oraz na tle całej Unii Europejskiej.
BazujÄ…c na metodologii  Profili Regional-
nych ’! Polska Agencja Rozwoju Regio-
nalnego opracowała w 1998 r. wydawnic-
two pt. ’! Regionalne Profile Polski.
REPORT
131
Regional Science Association
(RSA) międzynarodowe stowarzyszenie naukowe
zajmujÄ…ce siÄ™ zagadnieniami zwiÄ…zanymi
z rozwojem regionalnym. RSA zrzesza
licznych badaczy  przede wszystkim eko-
nomistów  zajmujących się badaniami
regionalnymi. RSA powstało w 1953 r.
w Filadelfii. Stowarzyszenie wydaje pe-
riodyki naukowe pt. Papers of Regional
Science Association oraz Journal of Re-
gional Science. Od 1980 roku działa
w Polsce Sekcja RSA jako Komisja Komi-
tetu Przestrzennego Zagospodarowania
Kraju PAN.
Regional Studies Association
(RSA) niezależne, interdyscyplinarne stowarzy-
szenie zajmujÄ…ce siÄ™ problematykÄ… rozwo-
ju i planowania miast oraz regionów pod
kÄ…tem ekonomicznym, przyrodniczym i spo-
Å‚ecznym. Siedziba stowarzyszenia znajduje
się w Wielkiej Brytanii, ale członkami
mogą być również obywatele innych
państw. Stowarzyszenie m.in. organizuje
liczne konferencje poświęcone zagadnie-
niom rozwoju przestrzennego i wydaje
periodyk Regional Studies. W 1998 roku
powołano polską sekcję stowarzyszenia.
RSA powstało w intelektualnej opozycji
do zdominowanej przez Amerykanów
i  zekonometryzowanej Regional Scien-
ce Association.
relevance odpowiedniość
zgodność celów projektu i programu z po-
trzebami, priorytetami i problemami spo-
Å‚eczno-gospodarczymi regionu i obszaru,
na którym jest realizowany
renewal / renovation rewitalizacja (obszarów
(of depressed areas) problemowych)
report raport / sprawozdanie
closure report raport zamknięcia
REPORTING
132
końcowy
final report raport
impact report raport wpływu (oddziaływania
projektu / programu na otoczenie)
inception report raport wstępny
pierwszy raport sporzÄ…dzony pod ko-
niec wstępnego etapu cyklu projektu,
w którym wprowadza się ewentualne
poprawki do projektu lub zakresu za-
dań dla wykonawcy i rozpisuje zada-
nia na pozostałe etapy realizacji
interim report raport okresowy
monitoring report raport monitorujÄ…cy
progress report raport postępu prac
/
zaawansowania projektu
reporting raportowanie
research and development badanie i rozwój (B+R)
(R&D)
resources zasoby
human resources zasoby ludzkie
financial resources zasoby finansowe
natural resources zasoby naturalne
restructuring restrukturyzacja
industrial restructuring restrukturyzacja przemysłu
restructuring of a region / restrukturyzacja regionu
regional restructuring ogólnie: zmiana struktury regionu,
głównie gospodarczej, w celu optyma-
lizacji wykorzystania zasobów w do-
stosowaniu do popytu wewnętrznego
i zewnętrznego. Restrukturyzacja go-
spodarcza pociÄ…ga za sobÄ… zmiany
w strukturze społecznej i politycznej,
zmianę elit. Powoduje zatem z reguły
opór grup zagrożonych utratą zna-
czenia (dochodów, prestiżu, wpły-
wów) i często  podejmowanie dzia-
łań zachowawczych, neutralizujących
zmiany. Restrukturyzacja regionu mo-
że mieć charakter spontaniczny (do-
stosowanie do zmian w otoczeniu przy
braku działań władz) bądz wymuszony
RISKS OF A PROJECT
133
decyzjami wynikajÄ…cymi z interwencji
państwa (programu restrukturyzacji).
W literaturze wyróżnia się nadto re-
strukturyzacjÄ™ podmiotowÄ… (zmiany
własności), przedmiotową (struktury
branżowe), terytorialną (zmiany w uk-
Å‚adzie przestrzennym).
results rezultaty
efekty, jakie zostaną osiągnięte po zakoń- [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • anielska.pev.pl