[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Å‚ono -to medytuj HajagriwÄ™.
Twoja inteligencja jest teraz bardzo subtelna, więc rozpoznasz wszystkie te ukazujące ci się kolejne siedziby
[Samsary], toteż wybieraj! Są dwa pouczenia co do wyboru: pierwsze dotyczy przeniesienia się do czystej sfery Buddów, dru-
gie -wstąpienia poprzez bramy łona w nieczystą Samsarę. Postępuj stosownie do nich.
Ci o największych zdolnościach wzniosą się do Czystej Siedziby Niebieskiej. Kierować będzie nimi takie pragnienie:
«Ach, jakie to przykre tkwić tutaj, w bagnie Samsary, przez tak dÅ‚ugi czas -przez niezliczone, niepamiÄ™tne eony! Ach, czemuż
w ciągu tego całego czasu nie zostałem jeszcze wyzwolony przez Buddów! Coraz większy wstręt czuję do tej błędnej
wędrówki po Samsarze, coraz większy jest strach i coraz tu ciemniej. Teraz zbieram się do ucieczki stąd. Muszę się znalezć u
stóp Buddy Amitabhy w zachodnim niebie Sukhawati, cudownie odrodzić siÄ™ tam w kielichu lotosu!» -tak pomyÅ›lisz, przeto z
upodobaniem i pilnością skupiaj się w medytacji obszaru zachodniego nieba Sukhawati. Nadto, jeśli będziesz pilnie i żarliwie
skupiał się w medytacji nieba Doskonałej Czystości, nieba Zupełnej Radości, nieba Akanjsztha, nieba AIakawati, Góry
Potala70, Boskiego Pałacu Lotosów Blasku w Urgjan -to na pewno odrodzisz się w którymś z nich.
GdybyÅ› zaÅ› pragnÄ…Å‚ znalezć siÄ™ w pobliżu bodhisattwy Maitreji w niebie Tuszita -to skupiaj siÄ™ na takiej myÅ›li: «Oto
teraz, w Bar-do, nadeszÅ‚a chwila pójÅ›cia do nieba Tuszita, gdzie bytuje król niezwyciężonej Dharmy. IdÄ™ tam.» KoncentrujÄ…c
się mocno i żarliwie, narodzisz się w pobliżu Maitreji, w kielichu lotosu, cudownym sposobem.
Jeślibyś jednak osiągnąć tego nie mógł i musiał wstępować w łono, do nieczystej Samsary -tutaj masz wskazówki co
do wybierania go sobie. Słuchaj ! Wedle tego, co powiedziano wyżej, masz wybrać sobie jeden z kontynentów. Przepatrzywszy
je okiem jasnej, subtelnej wiedzy, wstąpisz na taki, na którym szerzy się Dharmę. Gdybyś miał się narodzić magicznym
sposobem w miejscu nieczystym, pełnym brudu i plugastwa, zrodzi się W tobie upodobanie do kupy nieczystoZci; wyda ci się
ona miła i narodzisz się w niej. Jakiekolwiek zjawy tego rodzaju ci się pokażą nie 19nij do nich, nie okazuj im też nienawiści,
lecz wybieraj sobie czyste łono. Ważne jest tu gorące pragnienie, przeto postępuj tak:
«Ach, obym dla dobra wszystkich żywych istot mógÅ‚ narodzić siÄ™ w doskonaÅ‚ym ciele króla WszechÅ›wiata, Czakrawartina, lub
szlachetnego bramina, wielkiego jak drzewo sala70, lub syna jakiegoÅ› "siddhy, w nieskalanej tradycji Dharmy, jako syn
religijnych rodziców!» -na tej myÅ›li siÄ™ skupiajÄ…c, wchodzisz w Å‚ono. Wówczas Å‚ono, w które wstÄ™pujesz, bÅ‚ogosÅ‚aw jako paÅ‚ac
bogów i zanoś błagania do Buddów dziesięciu stron świata, bodhisattwów i Mocarzy, do wszelkich Jidamów, szczególnie zaś
do Pana Wielkiego Miłosierdzia. Wstępując w łono błagaj ich o udzielenie mocy.
Ale nawet wybierając łono w ten sposób można pobłądzić i skutkiem działania karmana łono dobre ujrzeć jako złe, złe
zaś ujrzeć jako dobre. To błąd, dlatego też tak ważny jest w owej chwili sens tego pouczenia. Masz postąpić tak: jeżeli ukaże ci
się zjawa dobrego łona, nie lgnij do niego z sympatią. Jeżeli ukaże ci się zjawa złego łona -nie odpychaj go z niechęcią.
Wyzbyć się chęci przyjęcia i odrzucenia tego, co dobre i złe, wstępować w sferę spokojnej, zrównoważonej i medytacji wolnej
od uczuć sympatii i niechęci -oto czysta i głęboka istota [tego pouczenia ]. Niewielu tylko ludzi potrafi ją sobie przyswoić; jest
to trudne, człowiek bowiem tkwi we władzy chorobliwych, złych nawyków i skłonności, nie potrafi uwolnić się od uczuć
niechęci i sympatii, przeto cofa się i szuka schronienia pośród podobnych zwierzętom ludzi nieprawych i najsłabszego ducha."
Znów zawołać zmarłego po imieniu i mówić doń tak:
"Szlachetny synu, skoro nie umiałeś wybrać sobie łona i nie potrafiłeś uwolnić się od sympatii i niechęci -ukazujące ci
się przedtem różnorakie zjawy zawołaj imieniem Trzech Klejnotów i szukaj w nich schronienia. Zanoś błagania do Pana
Wielkiego Miłosierdzia, unieś głowę do góry i idz dalej. Rozpoznaj Bar-do! Porzuć afekt do pozostawionych bliskich, synów,
córek i przyjaciół! Teraz nie mogą ci oni pomóc. Wstępuj w niebieską światłość ze sfery ludzi, w białą światłość bogów!
Wstępuj w pałac z klejnotów, w rozkoszny park!"
Powtórzyć te słowa siedem razy, za czym zmówić błagania do Buddów, bodhisattwów i Mocarzy, odczytać Błaganie
o Ochronę przed Trwogami Bar-do i Błaganie o Wyrwanie z Wąskiego Przesmyku Bar-do -do siedmiu razy. Potem należy
[ Pobierz całość w formacie PDF ]